Medicinsk Etik

Jag hadr tänkt att göra uppgiften om medicinsk etik kring livets slut.
Eftersom att man annars hör mycket om livets början och dess frågeställningar så verkade detta ämne mycket mer intresanr. Man hör inte om det så mycket men jag anser att det är minst lika viktigt.
Det politiskt korrekta är antagligen att man ska vara rädd om barnen och att tänka på hur dem är vår framtid. Därför ligger detta ämne mer i bakgrunden. Låt oss föra det framåt!
I slutet av livet så finns det nog mer frågeställningar än vad man tänker först. Självklart har vi aktiv dödshjälp och huruvida det är ok eller inte. Det är nog det mest centrala ämnet som jag nog dessutom tänker skriva om. Men det finns mer än bara det. Det finns allmän hälsovård ok vad som är ok. Får man använda höga doser morfin för att lindra smärta eller kan det missbrukas? Hur pass mycket arbete ska man lägga på äldreboende och sjukvård?
Ett tredje ämne skulle kunna hanla om passiv dödshjälp. Här kommer vi tilbaka till aktiv dödshjälp men som jag skulle kalla en kompromiss. Kan detta vara en lösning?
Jag kommer nog ha som mål att vilja hitta en lösning på problemet. Både en egen lösning och samhällets egen lösning. Vad jag menar med lösning är helt enkelt någonting som passar alla (nästan).
Uppdateringar kommer under arbetets gång.
Tack
/Roderick

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0