Tankar och reflektioner kring intervjun.

Idag har jag gjort min presentation av islam och det gick väldigt bra! Vi i vår grupp hade förberett oss väl och nu när allting skulle upp till bevis så hade vi en bra grund.
Vad vi valde att inte ha med i powerpointen var egna reflektioner och tankar. Jag tänkte att jag skulle skriva några här istället.
Jag nämde i början av redovisningen att jag har fått en helt annan sy på islam än tidigare. Det tycker jag att jag verkligen har fått. Innan har jag sett islam som en ganska strikt och regelfylld religion och som är ganska orättvis när man pratar om kvinnor och män. Men nu i efterhand så kan jag ta tillbaka alla de tankarna och berätta att min syn på detta är mycket mer utvecklad än tidigare. Som jag har förstått det så får man själv välja vad som är bra eller dåligt med religionen. Allt har sina för och nackdelar. Vad som andra kan tycka är förtryckande och orättvist är enligt mig någonting som man får bestämma själv. Det är trots allt för kvinnornas bästa som hon ska bära burka eler slöja. Jag säger inte att det är bra men att det inte är lika hemskt som media och folkmassan får det att se ut.
Vi sade också att det finns olika sätt att tolka sin religion. Jag har hela tiden trott att detta inte var något val. Var man troende inom islam så fanns det ett sätt att vara på. Det är väldigt intressant att människor som tror på samma gud men som ändå inte gör det lika mycket kan samarbeta så bra oc känna sig medverkande.
Vad vi kommer in på här är även mellan olika religioner. Många hör att kristendomen är försej då dom tror på treenigheten. Men när vi pratade med Mahmoud så berättade han att för att vara troende i isam så måste du tro på andras religioner också. Han trodde på alla religioner och det var för mig e ny väg att hitta till sin egen sorts livssyn och gudssyn.
Själv så tror jag inte på gud men jag tror att det finns någonting som är så avancerat och stort att ingen människa skulle klara av att förklara fenomenet. Rymden är nog bara en liten del av någonting större som är en liten del av någonting ännu större osv. Härmed så skulle jag heller inte kunna säga att jag tror på den evolution som vi har kommit på. Vi kanske har räknat ut med matematik en så otroligt liten del av det som startade det hela och hur liv kan uppstå på jorden. Människorna är små och det måste vi inse.
Vad mahmoud gör istället är att han tror på en gud. Han förklarade att evolutionen endast är en teori och att vi inte kan veta det. Samma sak är det med gud men efter som att man liksom jag inte kan komma på ett namn för den stora makt som har skapat oss så väljer många att kalla det för gud. Enligt mig så tror jag däremot att gud har blivit någonting som man förknippar med en gammal man i himmelen. Alla ser sin egen definition på gud och det är mycket intressant att gämföra olika gudar med varrandra.
Mycket spännande ämne och mycket nya tankar som har flugit upp i huvudet.
Tack! Ha det fint!
/Roderick

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0