Världens lyckligaste folk. Boklogg 1.

Jag har nu läst ca 50 sidor av bokens totala 309 blad. Historien tar sats direkt och jag upplever en mycket enkel och behaglig läsupplevelse. Även fast berättelsen beskriver en stor mängd politik, tankar och sociala experiment (vilket är bokens handling) faller den mig i smaken och skapar många tankar som jag här ska försöka beskriva så väl jag kan. Detta är min egen tolkning av Lenas ord.
 
Till at börja med så blev jag schockad då jag först förstod att huvudpersonen visade sig vara Lena själv som kvinna. Jag hade under hela tiden föreställt mig en manlig karaktär utifrån beskrivningarna jag läst. Kanske hade jag missat en stor poäng, eller så föll jag i fällan av typiska samhällsnormer. Vi pratade om på lektionen i Samhällskunskap, att normer bestämmer våra ageranden i vårt un dermedvetna. Uppenbarligen är detta ett bevis på att kön bestäms i ett tidigt stadie inuti ens huvud. Själv tror jag att detta delvis beror på våran omgivnings mansövertag inom litteratur. När jag tänker efter så läser jag i de flesta fallen om just män. Dock så fungerar vårat samhälle på det viset att det manliga könet dominerar även utanför litteraturen. 
 
Boken beskriver under dessa sidor några få ord som utbyts mellan två individer. Man drar en liknelse från att ha velat låna en stol till ett historiskt event där den ena parten överfallit den andre för land och mark. 
Citat: "Ni har tagit Polen, Holland och Belgien. Och nu står du och frågar mig om ni får ta en stol."
Detta är en oroväckande gest då man ser att männsikor faktiskt agerar på liknande sätt. Inte nog med att man skapar ett "Vi och dom" tänk (Som jag senare kommer prata om), man drar paraleller till händelser som ägde rum då man själv kamske inte ens fanns. Historien är altså en stor grund till dagens främlingsfientlighet. Oavsätt var man kommer ifrån eller när man är född så vill man gärna ha en plats där man passar in. Dock leder detta oftast till att man riktar andras trygga hem emot sig. 
 
Vad krävs för att man ska bli accepterad? Självklart en hel del självsäkerhet och en ordentlig ekonomi (enligt den nuvarande dominerande internationella människosynen) , men det kan ju alla skaffa med tiden. Men alla kan uppenbarligen inte bli totalt accepterade. Vad som tyvärr kanske är nödvändigt är en framgångsrik bakgrund. Lena tar upp en mängd exempel som tillslut ska skapa kända profiler som Madonna och Hitler.
Jag tycker att det är orättvist att förutsättnigar för den bästa framtiden framstår vid födseln. Varje människa ska enligt mig ha en chans att bli den man vill bli och trivs med att vara. 
Som svar på Lenas fråga; Vilken skillnad kan en männsika göra? Så vill jag svara med vilken som helst. En männsika, kan tro (det eller ej), ändra en hel nation, en hel världsbild och mäktigast av allt; sig själv. Detta är någonting som inte ens de mest främlingsfientliga kan säga emot. 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0